Abstract
Are Girls Made of Rags and Boys of Lead? Material Culture and LiteratureThis article seeks to reflect on how the intrinsic materiality of artifacts produced for children, especially toys, can be indicative of differences in gender and social identity. To this end, we will analyze certain toys produced during the 19th and 20th centuries, which circulated in both the European context and American countries, especially two categories: lead soldiers and rag dolls. We also attempt to analyze two narratives from children’s literature, from the same period, which based their stories on these cultural objects from childhood. We believe that this not only enables us to understand artifacts in a broader panorama of practices and representations, but also allows us to glimpse certain aspects of the Cultural History of Children
References
Andersen, H. Ch. (1996). O soldadinho de chumbo. In Histórias e Contos de Fadas. Obra completa. Belo Horizonte: Vila Rica Ed.
Benjamin, W. (2002). Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Livraria Duas Cidades/ED. 34.
Blondieu, Ch. (1993). Soldats de plomb et figurines civiles, Collection C. B. Mignot. París: Le Kepi Rouge.
Carvalho, V. C. de. (2008). Gênero e artefato: O sistema doméstico na perspectiva da cultura material. (1870-1920). São Paulo: Edusp.
Manson, M. & Renonciat, A. (2012). La culture materiale de l’enfance: nouveaux territories et problematiques. Strenæ [en ligne]. 4. Recuperado de http://journals.openedition.org/strenae/750
Menezes, U. B. de (2008). Prefácio. In V. C. de Carvalho (2008), Gênero e artefato: O sistema doméstico na perspectiva da cultura material. (1870-1920). São Paulo: Edusp.
Lobato M. (1957). A Barca de Gleyre. Quarenta anos de correspondência literária entre Monteiro Lobato e Godofredo Rangel. São Paulo: Brasiliense.
Raffaini, P. T. (2008). Pequenos poemas em prosa. Vestígios da leitura ficcional na infância nas décadas de 30 e 40. (Tese de doutorado). fflch/usp, São Paulo.
Bibliografia
Barbuy, H. (2000). Brinquedos: modelos introjetados. In A. A. Abreu, Quantos anos faz o Brasil? São Paulo: Edusp.
Calvert, K. (1992). Children in the house. The material culture of early childhood. 1600-1900. Boston: Northeasten University Press.
Miodownik, M. (2015). De que são feitas as coisas. São Paulo: Blucher.
Ryan, E. (2006). Paper soldiers, the illustrated history of printed paper armies from 18th, 19th and the 20th centuries. London: Cavendish Books.
Teixeira, M. das G. (2007). Infância, sujeito brincante e práticas lúdicas no Brasil oitocentista. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Bahia.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).