Money in the Belle Époque Press
PDF (Français (France))
HTML (Français (France))
EBOOK (Français (France))

Keywords

money
corruption
public opinion
press
scandals

Compartir en:

Abstract

This article focuses on the role of money in the development of the French press during the Belle Époque, 1880-1910. When the sale of newspapers increased from one million copies in 1870 to three million in 1880 and from nine to ten million in 1900 (in a country with fewer than 40 million inhabitants), banks and large industrial companies played a major role in newspapers. Financial pages were rented to companies specializing in advertising while major companies attempted to use the press to drain public savings. Several scandals, involving Panama, nickel and Russian loans, revealed the extent of corruption of journalists and press owners, together with no less corruption in parliament. The adviser to the Russian Finance Minister spoke rightly of “the abominable venality of the press,” which undermined democracy and demonstrated the ability of the media to manipulate public opinion

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i103.1685
PDF (Français (France))
HTML (Français (France))
EBOOK (Français (France))

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.