The Third World Adventure of Mexican Cinema. Film Production and Latin American Diplomacy, 1971-1976
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

Keywords

Mexican cinema
Third World cinema
third worldism
Miguel Littin
Chile
Cuba
Rodolfo Echeverría
Pésaro

Compartir en:

Abstract

During the first half of the 1970s, the Mexican film industry, together with the Mexican regime, set out to conquer the main forums and spaces of the Third World. Whereas in the political field, the fulfillment of this objective entailed strenuous diplomatic efforts, Mexico’s rapid incursion into cinematographic Third Worldism also required a complex strategy of promotion and negotiation with representatives of the various types of cinematography in the tricontinental movement. The article presents a first approach to this history of Mexican cinematographic Third Worldism promoted by the Luis Echeverría regime. Through the analysis of a range of sources (hemerographic, documentary, oral, and cinematographic), and based on the study of two specific cases of cinematographic collaboration (Chile and Cuba), the text attempts to assess and show what this stage meant for Mexican cinema, the contents of its films, its markets, and the international projection of their works. As a result, the text shows, on the one hand, the vicissitudes and debates Mexican cinema faced in its efforts to insert itself in a political space that was alien to it and, on the other, that the hard work undertaken since 1971 at the end of the Echeverría administration by Mexican officials and filmmakers translated into political rather than economic gains for the regime that sponsored those efforts.

 

 

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i111.1951
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

References

Amaral de Aguiar, Carolina. 2018. “Pueblos hermanos: Chile en el cine del Centro de Producción de Cortometraje mexicano en la década de 1970”, en Mónica Villarroel (comp.), Imaginarios del cine chileno y latinoamericano, Santiago do Chile, LOM.

Anguiano, Eugenio. 1977. “México y el Tercer Mundo: racionalización de una posición”, Foro Internacional, v. 18, 69.

Ayala Blanco, Jorge. 1986. La condición del cine mexicano, México, Posada, 1986.

Ayala Blanco, Jorge. 1969. “Crónica del Festival de Viña del Mar”, La Cultura en México, suplemento de Siempre!, 407, noviembre de 1969.

Ayala Blanco, Jorge. 1976. "Masacrofilia. La retórica de la masacre; la folclorización del sufrimiento", La Cultura en México, suplemento de Siempre!, 1193.

Barría Troncoso, Alfredo. 2001. El espejo quebrado. Memorias del cine de Allende y la Unidad Popular, Santiago, Uqbar Editores.

Berger, Mark T. 2004. “After the Third World? History, Destiny and the Fate of Third Worldism”, Third World Quarterly, vol. 25.

Brands, Hal, 2008. “Third World Politics in an Age of Global Turmoil: The Latin American Challenge to U.S. and Western Hegemony, 1965–1975”, Diplomatic History, vol. 32 (1).

Brands, Hal, 2010. Latinamerica’s Cold War, Cambridge, Harvard University Press.

Costa, Paola. 1998. La “apertura” cinematográfica: México 1970-1976, Puebla, Universidad Autónoma de Puebla.

Díaz Prieto, Gabriela. 2010. “Un exilio venturoso: chilenos en México, 1973-1990”, en Revolución y exilio en la historia de México: del amor de un historiador a su patria adoptiva: homenaje a Friedrich Katz, México, El Colegio de México/Ediciones Era/The Univerisity of Chicago, Centro Katz de Estudios Mexicanos.

Díaz Prieto, Gabriela. 1998. “México frente a Chile. Tiempos de ruptura y exilio: 1973-1990”, tesis de licenciatura en Relaciones Internacionales, México, Instituto Tecnológico Autónoma de México.

Dullingham, A. S. 2018. “Mexico’s Turn Toward the Third World: Rural Development Under President Luis Echeverría”, en Jaime M. Pensado y Enrique C. Ochoa, México beyond 1968: revolutionaries, radicals, and repression during the global sixties and subversive seventies, Tucson, The University of Arizona Press.

Echeverría, Rodolfo. 1976. Cineinforme general de la actividad cinematográfica de Banco Nacional Cinematográfico S. A. y sus filiales, México, Banco Nacional Cinematográfico.

Elena, Alberto. 1993. El cine del Tercer Mundo: diccionario de realizadores, Madrid, Turfan.

García Borrero, Juan Antonio. 2008. “Cine cubano post 68”, conferencia leída por su autor, el 2 de septiembre del 2008 en el Centro Teórico Cultural Criterios (La Habana), como parte del ciclo «La política cultural del período revolucionario: Memoria y reflexión», organizado por dicho Centro, disponible en https://ufsinfronteradotcom.files.wordpress.com/2011/04/juan-antonio-garcia-borrero-cine-cubano-post68.pdf

García Robles, Alfonso. 1976. Seis años de la política exterior de México, 1970-1976, México, Secretaría de Relaciones Exteriores.

Harmer, Tanya. 2013. “Two, Three, Many Revolutions? Cuba and the prospects for revolutionary change in Latin America, 1967-1975”, Journal of Latin American Studies, vol. 45.

Herrera, Octavio y Arturo Santa Cruz. 2010. Historia de las relaciones internacionales de México, 1821-2010. Volumen 1.

América del Norte, México, Secretaría de Relaciones Exteriores

Kalter, Christoph. 2013. “A Shared Space of Imagination, Communication, and Action: Perspectives on the History of the ‘Third World’”, en Samantha Christiansen and Zachary A. Scarlett, eds., The Third World in the Global 1960s, New York, Berghahn Books.

Kalter, Christoph. 2016. The Discovery of the Third World: Decolonization and the Rise of the New Left in France, c. 1950–1976, Cambridge, Cambridge University Press.

Keller, Renata. 2015. Mexico's Cold War: Cuba, the United States, and the legacy of the Mexican Revolution, Nueva York, Cambridge University Press, 2015.

Lajous, Roberta. 2012. Historia mínima de las relaciones exteriores de México, 1821-2000, México, El Colegio de México.

Loaeza, Soledad. 2013. “Estados Unidos y la contención del comunismo en América Latina y en México”, Foro Internacional, vol. LIII, núm. 1.

Márquez, Graciela y Sergio Silva. 2014.“Auge y decadencia de un proyecto industrializador (1954-1982)”, en Claves de la historia económica de México : el desempeño de largo plazo (siglos XVI-XXI), México, Fondo de Cultura Económica/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Dirección General de Publicaciones.

Mestman, Mariano. 2008. “Entre Argel y Buenos Aires: el Comité de Cine del Tercer Mundo (1973/1974)”, La Fuga, 6, 2008.

Mestman, Mariano. 2016. “Presentación. Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Contracultura, experimentación y política”, en Mestman (comp.), Las rupturas del 68 en el cine de América Latina: contracultura, experimentación y política, Buenos Aires, Akal.

Mestman, Mariano. 2017. “Argel, Buenos Aires, Montreal: el Comité de Cine del Tercer Mundo (1973 / 1974)”. Secuencias (43-44): 73-93.

Mestman, Mariano (ed.). 2015. Estados generales del Tercer Cine. Los documentos de Montreal., Buenos Aires, Prometeo.

Monsiváis, Carlos. 1975. "Fallaste Corazón. Cine mexicano: y tú que re creías el rey del todo el mundo", La Cultura en México, suplemento de Siempre!, 1142.

Ojeda, Mario. 1977. “México ante los Estados Unidos en la coyuntura actual”, Foro Internacional, vol. 18-1 (69).

Ojeda, Mario. 2001. Alcances y límites de la política exterior de México, México, El Colegio de México, Centro de Estudios Internacionales.

Pascual Gutiérrez, Iris. 2016. “La reformulación del autoritarismo mexicano durante la presidencia de Luis Echeverría (1970-1976). La política cinematográfica como ejemplo”, Millars: Espai i historia, Universitat Jaume I, vol. 41, núm. 2.

Pascual Gutiérrez, Iris. 2020. Invocando el pasado: cine histórico y Estado en México (1971-1976), La Rioja, Universidad Internacional de la Rioja. Edición de Kindle.

Pelayo, Alejandro. 2016. “Una nueva política cinematográfica durante el sexenio de Luis Echeverría”, en Aurelio de los Reyes (comp.), Miradas al cine mexicano, Secretaria de Cultura, Instituto Mexicano de Cinematografía.

Pellicer, Olga. 1972. "Cambios recientes en la política exterior mexicana”, Foro Internacional, vol. 13-2 (50).

Pellicer, Olga. 1975 “Tercermundismo del capitalismo mexicano: ideología y realidad”. Cuadernos Políticos, núm. 3, México, Editorial Era.

Pérez Turrent, Tomás. 1974. "La semana del cine cubano", Sucesos para Todos, 2165.

Pettinà, Vani. 2015. “Global Horizons: Mexico, the Third World, and the Non-Aligned Movement at the Time of the 1961 Belgrade Conference”, The International History Review, vol. 38 (4).

Prashad, Vijay. 2007. The Darker Nations. A people's history of the third world, Nueva York, New Press.

Robé, Christopher. 2014. “When Cultures Collide: Third Cinema Meets the Spaghetti Western”, Journal of Popular Film and Television, julio de 2014, vol. 42(3), p. 163-174.

Rodríguez, Israel. 2020. “Del nacionalismo al tercermundismo. El itinerario mexicano de Miguel Littín”, Estudios del ISHIR, Universidad Nacional de Rosario, vol. 10(28).

Rodríguez, Israel. En prensa. “Renovación fílmica y autoritarismo en México, 1970-1976. Revisión a la idea del Estado cineasta”, Historia y grafía, Departamento de Historia de la Universidad Iberoamericana, núm. 58(31), enero-junio de 2022 (en prensa).

Ruy Sánchez, Albero. 1981. Mitologías de un cine en crisis, México, Premia.

Ruy Sánchez, Albero. 1979. “La autocensura en el cine mexicano” en Alfonso Gumucio Dagron, Cine, censura y exilio en América Latina, La paz, Bolivia, Film/historia.

Rojas Mira, Claudia Fedora. 2016. “Los anfitriones del exilio chileno en México, 1973-1993”, Historia Crítica, núm. 60, abril-junio, p. 123-140.

Salazar Navarro, Salvador. 2020. Cine, revolución y resistencia. La política cultural del Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos hacia América Latina. Pittsburgh, Latin America Research Commons.

Shapira, Yoram. 1978. “La política exterior de México bajo el régimen de Echeverría: retrospectiva”, Foro Internacional, vol. 19, núm. 1 (73).

Sousa de Silva, Alexsandro de. 2015. “A filmografia de Miguel Littín entre o exílio e a clandestinidade (1973-1990)”. Tesis de maestría en Historia Social, Sao Paulo, Unidade da USP, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas.

Valero, Ricardo, 1972. “La política exterior de México en la coyuntura actual”, Foro Internacional, vol. XIII, 2 (50).

Valle Dávila, Ignacio del. 2012. “Hacia un tercer cine: del manifiesto al palimpsesto”, El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano, año 3, núm. 6

Vázquez Mantecón Álvaro. 2016. “El 68 cinematográfico”, en Mariano Mestman (comp.) Las rupturas del 68 en el cine de América Latina, Buenos Aires, Akal.

VEGA, Sara et al. 2007. Historia de un gran amor: relaciones cinematográficas entre Cuba y México 1897-2005, La Habana/Guadalajara, Instituto Cubano de Arte e Industria Cinematográficos/Cinemateca Cubana/Universidad de Guadalajara/Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades.

Willemen, Paul. 1989. “The Third Cinema Question: Notes and Reflections”, en Questions of Third Cinema, Londes, British Film Institute.

Wright, Thomas C. 2018. Latin America in the Era of Cuban Revolution, Santa Barbara, Praeger, 2018.

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.