Abstract
This article analyzes the projects submitted to competitions for building a commemorative monument to Mexican Independence in Mexico City. In 1843, Antonio López de Santa Anna organized a competition for a monument that would perpetuate the memory of Independence. Various projects were submitted that were subsequently evaluated by the professors of what was then known as the Academia Nacional de Bellas Artes de San Carlos.
Only three of these projects were considered by the professors, who issued their verdict. This study will analyze the iconographic content of certain projects submitted in this and subsequent competitions: the pantheon of heroes proposed in them, the meaning of symbolic elements and their sculptural composition since they all exercised an enormous influence over the construction of the definitive commemorative monument of Independence raised in Paseo de la Reforma.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).