Religious Conflict in the Federal Rural Schools of Texcoco and Chalco, 1923-1933
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

Keywords

federal schooling
religious conflict
factionalism
historical periodization
social alliances and resistance

Compartir en:

Abstract

This work analyzes the history of the Federal Rural Schools in the Texcoco and Chalco region during the era of the religious conflict Mexican society experienced during the period from 1926 to 1929, when the struggle between ideology and faith led to another civil war. The registration and study of the manifestations of the local conflict in the schools led, on the one hand, to a criticism of the periodization usually employed to date it, since the political and ideological struggle emerg-ed in the region in early 1923 and had not ended by the late 1930s. On the other hand, a study of these manifestations made it possible to contrast the region studied with others in the country where they were more violent. This can be explained by the profound factional split experienced in the majority of towns.

 

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i94.1348
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

References

Alfonseca Giner de los Ríos, J. (2011). Estructura y coyuntura. Política, cultura y micropolítica en la institucionalización de la Escuela Rural Federal en los Distritos de Texcoco y Chalco, 1922-1940. (Tesis de doctorado inédita)) UNAM, México.

Blancarte, R. (1993). Historia de la Iglesia en México, 1929-1982. México: FCE.

Butler, M. (2002). Cristeros y agraristas en Jalisco: una nueva aportación a la historiografía cristera. Historia Mexicana, LII(2), 493-530.

Castro, D. (2003). La construcción de la laicidad en el sur del Estado de México. En M. Hernández y E. Juárez, Religión y cultura: crisol de transformaciones (pp. 181-200). Zamora: El Colegio de Michoacán/Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología.

Espejel, L. (s. a.). El metodismo en Miraflores, Estado de México. Una experiencia local (1874-1929) [manuscrito inédito]. México: Dirección de Estudios Históricos-INAH.

Guerra E. (2007). La salvación de las almas. Estado e Iglesia en la pugna por las masas, 1920-1940. Argumentos, XX(55), 121-153.

Knight, A. (2005). Caciquismo in Twentieth-Century Mexico. En A. Knight y W. Pansters (eds.), Caciquismo in Twentieth-Century Mexico (pp. 1-50). London: Institute for the Study of the Americas.

Lisbona, M. (2009). La Iglesia Católica Apostólica Mexicana en Chiapas (1925-1934). Relaciones, XXX(117), 263-308.

Loyo, E. (1999). Gobiernos revolucionarios y educación popular en México, 1911-1928. México: COLMEX.

Meyer, J. (1993). La cristiada (3 vols.). México: Siglo XXI Editores.

Meyer, J. (2007) Resistencias católicas en el México revolucionario a la hora del conflicto religioso. Recuperado de http://jg.socialsciences.manchester.ac.uk/docs/

Meyer, J. (2008). La cruzada por México. Los católicos de Estados Unidos y la cuestión religiosa en México. México: Tusquets/Océano.

Mutolo, A. (2005). El Episcopado mexicano durante el conflicto religioso en México de 1926-1929. Cuicuilco, XII(35), 117-136.

Olivera, A. (1987). Aspectos del conflicto religioso de 1926-1929. México: Secretaría de Educación Pública.

Ramírez, M. (2006). El Patriarca Pérez: la Iglesia católica apostólica mexicana. México: IIS-UNAM.

Smith, B. (2004). Religion, Politics and Education in the diocese of Huajuapam, Oaxaca, 1930-1950. Paper delivered at the 2004 Meeting of the Latin American Studies Association, Las Vegas, United States of America.

Torres-Septién, V. (1997). La educación privada en México, 1903-1976. México: COLMEX/Universidad Iberoamericana.

Valenzuela, G. (1998). La campaña presidencial de 1923-1924 en México. México: Instituto Nacional de Estudios Históricos de la Revolución Mexicana.

Yankelevich, P. (1997). La batalla por el dominio de las conciencias: la experiencia de la educación socialista en Jalisco, 1934-1940. En S. Quintanilla y M. K. Vaughan (eds.), Escuela y sociedad en el período cardenista (pp. 111-140). México: FCE.

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.