Abstract
This article reflects on the evolution and the current state of An- glophone biography, focusing on the inherent and persistent tensions with regard to its definition, value, and purpose, and on its belated acceptance within the Anglophone academy. It also highlights the profound gap between Anglophone biography and the limited scope, practice, and academic mar- ginalisation of Hispanic biography.References
Bowie, M. (2002). Freud and the Art of Biography. In P. France and W. St. Clair (eds.),
Mapping lives: The uses of biography (pp. 177-192). Oxford: Oxford University Press. Bowker, G. (1993). Pursued by furies: A life of Malcom Lowry. London: Harper Collins. Brunk, S. & Fallaw, B. (eds.). (2006). Heroes and hero cults in Latin America. Austin:
University of Texas Press.
Dosse, F. (2007). El Arte de la biografía. México: Universidad Iberoamericana.
France, P. & St. Clair, W. (eds.). (2002). Mapping lives: The uses of biography. Oxford: Oxford University Press.
France, P. & St. Clair, W. (2002). Introduction. In P. France & W. St. Clair (eds.),
Mapping lives: The uses of biography. Oxford: Oxford University Press. Garner, P. (2015). Porfirio Díaz: entre el mito y la historia. México: Ed. Crítica.
Gillies, M. (2009). Mapping lives: Literary biography. Cambridge: Cambridge Univer- sity Press.
Goldman, L. (2006). A monument to the Victorian age? Continuity and discontinu- ity in the Dictionaries of National Biography 1882-2004. Journal of Victorian Cul- ture, 11(1), 111-132. doi: 10.1353/jvc.2006.0007
Holmes, R. (1985). Footsteps: Adventures of a romantic biographer. London: Hodder & Staughton.
Holmes, R. (2002). The proper study? In P. France and W. St. Clair (eds.), Mapping lives: The uses of biography (pp.7-18). Oxford: Oxford University Press.
Holmes. R. (2010). Dr Johnson and Mr. Savage. London: Harper Perennial
Holroyd, M. (2003). Works on paper: The craft of biography and autobiography. London: Abacus.
Honan, P. (spring, 1985). Beyond Sartre, Vercors, and Bernard Crick: Theory and form in literary biographies. New Literary History, 16(3), 639-651. doi: 10.2307/468846
Larkin, P. (1974). Posterity. In P. Larkin, High windows. United Kingdom: Faber & Faber.
Lee, H. (2005). Body parts: Essays on life writing. London: Chatto & Windus. Lee, H. (2009). A short introduction to biography. Oxford: oup.
Matthew, C. (1995). Leslie Stephen and the New Dictionary of National Biography. Cam- bridge: Cambridge University Press.
Monk, R. (April, 2007). This fictitious life: Virginia Woolf on biography, reality, and character. Philosophy and Literature, 31(1), 1-40. doi: 10.1353/phl.2007.0015
Shaffer, E. (2002). Shaping Victorian biography: from anecdote to Bildungsroman. In P. France and W. St. Clair (eds.), Mapping lives: The uses of biography (pp. 115-133). Oxford: Oxford University Press.
Shapiro, J. (2006). 1599: A year in the life of William Shakespeare. London: Faber & Faber. Thomas, K. (2005). Changing conceptions of national biography. The Oxford DNB in historical perspective. Cambridge: Cambridge University Press.
Valenzuela, M. T. (summer, 2014). Constructing national heroes: Postcolonial Phil- ippine and Cuban biographies of José Rizal and José Martí. Biography, 37(3), 745761. doi: 10.1353/bio.2014.0063
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).