Childhood and Material Culture: The Case of the Elite in Santiago, Chile in the Transition from the 19th to the 20th Century
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

Keywords

Chile
childhood
material culture
hygienism
social control

Compartir en:

Abstract

This article seeks to explore the material culture of Santiago’s elite in the transition from the 19th to the 20th century, in order to understand how the sphere of the imaginary concerning childhood is linked to its more tangible projection, positing that the material environment of children explains the construction of the concept of childhood and the shaping of the practices associated with it. In this respect, the theories related to the education of children, as well as the practices associated with this upbringing, shaped a physical environment not only specific to this sector of the population, but also in evolution insofar as raising children acquired a new importance and the literature on it developed, with scientific undertones, including hygienic precepts.

 

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i0.1661
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

References

Ariès, P. (1973). L’enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime. París: Editions du Seuil.

Barros de Orrego, M. (1942). Recuerdos de mi vida. Santiago: Ed. Orbe.

Becchi, E. (1998). Le xixème siècle. En E. Becchi y D. Julia, Histoire de l’enfance en Occident (T. 2. Du xviiième siècle à nos jours). París: Ed. Seuil.

Bettelheim, B. (1976). Psychanalyse des contes de fées. París: Robert Laffont.

Brookshaw, S. (2009). The material culture of children and childhood: understanding childhood object in the museum context. Journal of Material Culture, 14, 365-383.

Chatenet, A. (2009). La femme, maîtresse de maison? Rôle et place des femmes dans les ouvrages d’économie domestique au xviiie siècle. Histoire, Économie & Société, 4, 21-34. doi: 10.3917/hes.094.0021.

Díaz Navarrete W. (ed.) (2016). Las Morla. Diarios y dibujos de Carmen y Ximena Morla Lynch. Santiago: Editorial uc.

Errázuriz Urmeneta, A. (1925). Cuaderno de familia [documento mecanográfico inédito]. Santiago: s. p. i.

Garnier, P. (2012). La culture matérielle enfantine: catégorisation et performativité des objets. Strenae. doi: 10.4000/strenae.761

Lauderdale Graham, S. (1988). House and street. The domestic world of servants and masters in nineteenth-century Rio de Janeiro. Austin: University of Texas Press.

Mason, M. (2014). La chambre d’enfant dans la littérature de jeunesse: représentations et histoire d’une émergence en France de 1780 à 1880. Strenae. doi: 10.4000/strenae.1233

Manson, M. y Renonciat A. (2012). La culture matérielle de l’enfance: nouveaux territoires et problématiques. Strenae. Recuperado de http://strenae.revues.org/750

Ossandon, C. y Santa Cruz, E. (2001). Entre el ala y el plomo. Santiago: lom/Arcis.

Ossandon, C. y Santa Cruz, E. (2005). El estadillo de las formas. Santiago: lom /Arcis.

Ponce, P. y Arrigo, A. (2008). Historiografía sobre elites en la América hispana: 1992-2005. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Recuperado de http://nuevomundo.revues.org/38773

Renonciat, A. (2014). Quand la chambre fait école. Images et usages pédagogiques de la chambre d’enfant. Strenae. doi: 10.4000/strenae.1233

Repoussi, M. (2003). Mixité et enseignement en Grèce aux xixe et xxe siècles. Clio. Histoire‚ Femmes et Sociétés, 18. doi: 10.4000/clio.618

Rojas, J. (2006). Juegos y alegrías infantiles. En R. Sagredo y C. Gazmuri (bajo la dirección de), Historia de la vida privada en Chile. El Chile moderno de 1840 a 1925 (pp. 348-388). Santiago: Ed. Taurus.

Rojas, J. (2010). Historia del juguete. En J. A. Santis, Juguetes. 100 años de fabricación chilena (pp. 20-73). Santiago: Ocho Libros.

Stabili, M. R. (2003). El sentimiento aristocrático: elites chilenas frente al espejo (1860-1960). Santiago: Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Subercaseaux Browne, J. (1976). Reminiscencias. Santiago: Ed. Nascimento.

Subercaseaux Errázuriz, B. (1964). Memorias [documento mecanográfico inédito]. Santiago: s. p. i.

Taille, A. de la (2012). Educar a la francesa. Anna du Roussier y el impacto del Sagrado Corazón en la mujer chilena (1806-1880). Santiago: Ediciones uc.

Toro, P. (2012). Dimensiones de la confección de una juventud virtuosa: manuales de urbanidad en Chile (c.1840-c.1900). Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 1(27), 191-205.

Undurraga, V. y Gaune, R. (2014). Formas de control y disciplinamiento. Chile, América y Europa, siglos xvi-xix. Santiago: Uqbar Editores.

Yáñez Bianchi, M.F. (1947). Visiones de infancia. Santiago: Ed. Zig-Zag.

Zárate, M. S. (2007). Dar a luz en Chile, siglo xix. De la “ciencia de hembra” a la ciencia obstétrica. Santiago: Ediciones Universidad Alberto Hurtado/Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.