Abstract
This text analyzes how the European-influenced “Jamaica” or “kermesse,” characterized by the sale of food and drinks in public spaces, became popular among upper-and middle-class women in Mexico City during the government of Porfirio Díaz (1884-1911). These were both civil and religious celebrations used to raise funds for charitable causes, but also to strengthen identity ties through the “hybridization” of local popular knowledge and customs, foreign fashions, and modern urban needs. The text also documents the return of festivities to private social spaces among the capital’s elite, while jamaica-kermesses gained popularity among the middle classes and were even used to finance public works.
References
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Fondo de Cultura Económica.
Arrom, S. M. (1988). Las mujeres de la ciudad de México, 1790-1857. Siglo XXI.
Bak-Geller Corona, S. (2009). Los recetarios “afrancesados” del siglo xix en México. La construcción de la nación mexicana y de un modelo culinario nacional. Anthropology of Food. http://aof.revues.org/6464
Bak-Geller Corona, S. (2013). Narrativas deleitosas de la nación. Los primeros libros de cocina en México (1830-1890). Desacatos, 43, 31-44. https://doi.org/10.29340/43.107
Barbosa Cruz, M., López-Pedreros, R. y Stern, C. (eds.) (2023). Clases medias en América Latina: liberalismo, trabajo y política i (1a. ed.). Universidad Autónoma Metropolitana. https://casadelibrosabiertos.uam.mx/gpd-clase-medias-en-america-latina-subjetividades-practicas-y-genealogias-i.html
Barceló Quintal, R. O. (2012). Los cocineros y pasteleros franceses en la ciudad de México: la modernidad en la mesa durante el porfiriato. Cuadernos de Nutrición, 35(2), 47-56. https://www.mexicofrancia.org/articulos/p88.pdf
Beezley, W. (1983). El estilo porfiriano: deportes y diversiones de fin de siglo. Historia Mexicana, 33(2), 265-284. https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/2559
Billig, M. (2014). Nacionalismo banal. Capitán Swing Libros.
Bourdieu, P. (1998). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Taurus.
Buffington, R. y Piccato, P. (1999). Tales of two women: The narrative construal of porfirian reality. The Americas, 53(3), 391-424. https://doi.org/10.2307/1007648
Calderón de la Barca, F. (2010). La vida en México durante una residencia de dos años en ese país. Porrúa.
Cano, G. y Valenzuela, G. (coords.) (2001). Cuatro estudios de género en el México urbano del siglo xix. Programa Universitario de Estudios de Género/Miguel Ángel Porrúa.
Caravaca, J., Daniel, C. y Plotkin, M. (eds.) (2018). Saberes desbordados. Historias de diálogos entre conocimientos científicos y sentido común (Argentina, siglos xix y xx). Instituto de Desarrollo Económico y Social.
Carrión, F. (2016). El espacio público es una relación, no un espacio. En P. Ramírez Kuri (coord.), La reinvención del espacio urbano en la ciudad fragmentada (pp. 13-47). Instituto de Investigaciones Sociales-unam.
Casanova, J. y Landaluce, V. (1859). Un paseo a Santa Anita ópera cómica de costumbres mexicanas en dos actos y original de D. José Casanova y D. Víctor Landaluce. s. e.
Castro, C. et al. (1855 y 1856). México y sus alrededores. Colección de monumentos, trajes y paisajes. Establecimiento litográfico de Decaen.
Díaz, A. I. (2000). El Álbum de la Mujer. Periodismo femenino: el primer paso hacia la modernidad y la ciudadanía. Desacatos, 3, 107-114. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2000000100009
Florescano, E. (2005). Patria y nación en la época de Porfirio Díaz. Signos Históricos, 13, 152-187. https://signoshistoricos.izt.uam.mx/index.php/historicos/article/view/174
Frías y Soto, H. et al. (1854). Los mexicanos pintados por sí mismos por varios autores. M. Murguía.
Gantús, F. (2012). V. La traza del poder político y la administración de la ciudad liberal (1867-1902). En A. Rodríguez Kuri (coord.), Historia política de la Ciudad de México (desde su fundación hasta el año 2000) (pp. 287-362). El Colegio de México.
García Canclini, N. (1989). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo/Conaculta.
García López, I. C. (2002). Los espacios públicos nocturnos en la modernización de la ciudad de México. En C. Aguirre Anaya et al., Los espacios públicos de la ciudad, siglos xviii y xix (pp. 224-252). Casa Juan Pablos/Instituto de Cultura de la Ciudad de México.
Giglia, A. (2012). El habitar y la cultura. Perspectivas teóricas y de investigación. Siglo XXI/uam-Iztapalapa.
Granillo Vázquez, L. (2002). Primeras periodistas mexicanas: poetisas y empresarias. En Tema y variaciones de literatura: literatura y periodismo: personajes y perfiles (pp. 111-142). uam.
Guerra, F. (2003). Introducción. En A. Annino y F. Guerra (coords.), Inventando la nación. Iberoamérica. Siglo xix (pp. 7-11). Fondo de Cultura Económica.
Gutiérrez, N. (1998). Arquetipos y estereotipos en la construcción de la identidad nacional de México. Revista Mexicana de Sociología, 60(1), 81-90.
Jiménez Gómez, J. R. (2011). Diversiones, fiestas y espectáculos en Querétaro. En A. Staples (coord.), Historia de la vida cotidiana en México iv. Bienes y vivencias. El siglo xix (pp. 333-365). El Colegio de México/Fondo de Cultura Económica.
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Capitán Swing.
Lempérière, A. (2003). De la república corporativa a la nación moderna. México (1821-1860). En A. Annino y F. Guerra (coords.), Inventando la nación. Iberoamérica. Siglo xix (pp. 316-346). Fondo de Cultura Económica.
Lorenzo Río, M. D. (2009). “Entre el vicio y el beneficio”. Segregación social y espacios de entretenimiento en la Ciudad de México, 1810-1910. En M. Barbosa y S. González (coords.), Problemas de la urbanización del Valle de México, 1810-1910. Un homenaje visual en la celebración de los centenarios (pp. 227-255). Universidad Autónoma Metropolitana.
Macías, A. (2002). Contra viento y marea. El movimiento feminista en México hasta 1940. Programa Universitario de Estudios de Género-unam.
Moreno Juárez, S. (2010). Presencia, participación y representación femenina en los dos Centenarios de la Independencia nacional (1910-1921). Signos Históricos, 14(27), 24-62. https://signoshistoricos.izt.uam.mx/index.php/historicos/article/view/374
Moya Gutiérrez, A. (2001). Los festejos cívicos septembrinos durante el porfiriato, 1877-1910. En C. Agostoni y E. Speckman (eds.), Modernidad, tradición y alteridad: La ciudad de México en el cambio de siglo (xix-xx) (pp. 49-75). Instituto de Investigaciones Históricas-unam.
Moya Gutiérrez, A. (2012). Arquitectura, historia y poder bajo el régimen de Porfirio Díaz. Ciudad de México, 1876-1910. Conaculta.
Mühlenpfordt, E. (1993). Ensayo de una fiel descripción de la República de México (t. i). Banco de México.
Olavarría y Ferrari, E. de (1895). Reseña histórica del teatro en México (t. ii). La Europea.
Pedroza Ortega, L. O. (2018). Ingredientes de mexicanidad: la cocina en el México posrevolucionario (1930-1960). En M. Andrés Chaín et al. (eds.), La alimentación en la historia (pp. 263-274). Universidad de Salamanca.
Pérez Bertruy, R. I. (2002). La construcción de paseos y jardines públicos modernos en la ciudad de México durante el porfiriato: una experiencia social. En C. Aguirre Anaya et al., Los espacios públicos de la ciudad, siglos xviii y xix (pp. 314-331). Casa Juan Pablos/Instituto de Cultura de la Ciudad de México.
Pérez Toledo, S. (2003). El trabajo femenino en la ciudad de México a mediados del siglo xix. Signos Históricos, 5(10), 81-114. https://signoshistoricos.izt.uam.mx/index.php/historicos/article/view/129
Piccato, P. (2005). Introducción. En C. Sacristán y P. Piccato (coords.), Actores, espacios y debates en la historia de la esfera pública en la ciudad de México (pp. 9-39). Instituto Mora/Instituto de Investigaciones Históricas-unam.
Pilcher, J. (1996). Tamales or timbales: Cuisine and the formation of Mexican national identity, 1821-1911. The Americas, 53(2), 193-216. https://www.jstor.org/stable/1007616
Pilcher, J. (2001). ¡Vivan los tamales! La comida y la construcción de la identidad mexicana. Conaculta/ciesas/Ediciones de la Reina Roja.
Porter, S. (2008). Mujeres y trabajo en la Ciudad de México. Condiciones materiales y discursos públicos (1879-1931). El Colegio de Michoacán.
Porter, S. (2018). From Angel to office worker. Middle-class identity and female consciousness in Mexico, 1890-1950. University of Nebraska Press.
Prieto, G. (1993). Cuadros de costumbres 1. Conaculta.
Prieto, G. (1996). Actualidades de la semana 1. Conaculta.
Pulido, D. (2016). Las meseras en la ciudad de México, 1875-1919. En E. Speckman y F. Bailón (coords.), Vicio, prostitución y delito. Mujeres transgresoras en los siglos xix y xx (pp. 15-48). Instituto de Investigaciones Históricas-unam.
Ríos, R. y Leyva, J. (coords.) (2015). Voz popular, saberes no oficiales: humor, protesta, disidencia y organización desde la escuela, la calle y los márgenes (México, siglo xix). iisue-unam.
Rabell Jara, R. (1996). La cocina mexicana a través de los siglos. La Bella Época. Clío/Fundación Herdez.
Ramos-Escandón, C. (1990). Mujeres trabajadoras en el México porfiriano: género e ideología del trabajo femenino 1876-1911. Revista Europea de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, 48, 27-44.
Remedi, F. (2017). Modernidad alimentaria y afrancesamiento. Ciudad de Córdoba (Argentina) en el tránsito del siglo xix al xx. Historia Crítica, 65, 71-92. https://doi.org/10.7440/histcrit65.2017.04
Rodríguez Kuri, A. (1996). La experiencia olvidada. El Ayuntamiento de México: política y gobierno, 1876-1912. El Colegio de México/uam-Azcapotzalco.
Romero Chumacero, L. (2011). “Era fea y negra hasta sudar tinta”. La función disuasiva de los chistes sobre literatas en el siglo xix. En E. Ramírez Leyva y G. Ríos de la Torre (coord.), Estudios culturales. Territorios encontrados (pp. 424 y 435). uam.
Rosas Barrera, B. A. (2023). El gobierno de los mercados: espacios, sujetos y prácticas sociales en torno al comercio de alimentos en la Ciudad de México (1770-1870) (Tesis de doctorado). El Colegio de México.
Saloma Gutiérrez, A. (2000). De la mujer ideal a la mujer real. Las contradicciones del estereotipo femenino en el siglo xix. Cuicuilco, 7(18), 1-18. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/368
Sevilla, A. (2002). Historia social de los salones de baile. En C. Aguirre Anaya et al., Los espacios públicos de la ciudad siglos xviii y xix (pp. 150-164). Casa Juan Pablos/Instituto de Cultura de la Ciudad de México.
Sevilla-Buitrago, A. (2014). Central Park y la producción del espacio público: el uso de la ciudad y la regulación del comportamiento urbano en la historia. EURE, 40(121), 55-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612014000300003
Speckman, E. (1997). Las flores del mal. Mujeres criminales en el porfiriato. Historia Mexicana, 47(1), 183-229. https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/2430
Speckman, E. y Bailón, F. (coords.) (2016). Vicio, prostitución y delito. Mujeres transgresoras en los siglos xix y xx. Instituto de Investigaciones Históricas-unam
Tapia R-Esparza, F. J. (2010). Los festejos del primer centenario de la consumación de la Independencia, nuevo impulso para el catolicismo social. TZINTZUN, 52, 11-46. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-28722010000200001
Torres Aguilar, M. y Atilano Villegas, R. (enero-junio, 2015). La educación de la mujer mexicana en la prensa femenina durante el porfiriato. Revista Historia de la Educación en Latinoamérica, 17(24), 217-242. https://dx.doi.org/10.19053/01227238.3307
Tuñón, J. (comp.) (2008). Enjaular los cuerpos. Normativas decimonónicas y feminidad en México. El Colegio de México.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Blanca Azalia Rosas Barrera

