Abstract
The paper provides a historical review of the political decisions and public policy surrounding the project for a new airport in Mexico City. To this end, it uses two conceptual models within the public policy area: John Kingdon’s multiple flows model and Sabatier and Jenkins-Smith's political coalitions model (1993; 1999). In this respect, the main contributions are: 1) the application of these models to the area of major infrastructure projects in a Latin American country; 2) the documentation of the case study from the point of view of the public policy process (other authors have already documented the social movement in Atenco and Texcoco in 2001 and 2002); and 3) the analysis of a sphere of non-electoral political competition as well as the implications for the evaluation of infrastructure projects.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).