Abstract
According to Georges Steiner, there is no theory of biography, only praxis, which is the best way to think about the genre and engage in it. Below is a review of three different cases drawn from my own experience in biog- raphy: 1) Biographies of figures with no works, such as the life of Antonieta Rivas Mercado; 2) Biographical portraits that require another way of dealing with the information obtained and writing style, such as that found in my book Damas de corazón; 3) The chronological biography of a poet such as Gonzalo Rojas, with his vast and rich creative oeuvre, exemplified in El volcán y el sosiego. I comment on each stage, demonstrate the difficulties presented by each variation of the genre and reflect on biographical writing in general, on the basis of my own experience.
References
Bradu, F. (1991). Antonieta, una biografía de Antonieta Rivas Mercado. México: Fondo de
Cultura Económica (Col. Vida y Pensamiento de México).
Bradu, F. (1995). Damas de corazón. México: Fondo de Cultura Económica (Col. Vida y Pensamiento de México).
Bradu, F. (2002). Otras sílabas sobre Gonzalo Rojas. México: Fondo de Cultura Econó- mica (Col. Tierra Firme).
Bradu, F. (2014). Antonieta (1900-1931). México: Fondo de Cultura Económica.
Bradu F. (2016). El volcán y el sosiego, una biografía de Gonzalo Rojas. México-Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica (Col. Tierra Firme).
Breton, A. (2000). Nadja (trad. y pról. de Fabienne Bradu). Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica (Colección Popular).
Cabrera Infante, G. (1998). Vida para leerlas. Madrid: Alfaguara.
Dosse, F. (2007). El arte de la biografía. México: Universidad Iberoamericana.
Edel, L. (1990). Vidas ajenas, principia biographica. Buenos Aires: Fondo de Cultura
Económica.
Gómez de la Serna, R. (1988). Retratos de España. Madrid: Ediciones B. Maurois, A. (1935). Aspectos de la biografía. Santiago de Chile: Ercilla.
Paz, O. (2008). Cartas a Tomás Segovia (1957-1985). México: Fondo de Cultura Econó- mica (Col. Tezontle).
Schwob, M. (1980). Vidas imaginarias. Buenos Aires: Centro Editor de América
Latina.
Strachey, L. (1989). Victorianos eminentes. Madrid: Aguilar. Valéry, P. (1987). Escritos sobre Leonardo da Vinci. Madrid: Visor.
Woolf, V. (1976). Instants de vie (trad. Colette-Marie Huet; pról. Viviane Forrester).
París: Stock.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).