Abstract
The article shows the diplomatic and political exchange that took place between Colombia and the United States as a result of the screening of the film Garras de oro. The methodology is based on the analysis of international film magazines, local newspapers and unpublished US consular records. A description is provided of the debates between the government of Colombia, the local press and the US State Department, which led to the censorship of the silent Colombian film Garras de oro (1927, Cali Films), whose plot recalled the painful episode of the separation of Panama from Colombia and its possession by the “Yankees” in 1903. The article establishes the fact that Colombia’s immersion in the cinema was an international event that was part of the actions the United States undertook to cope with the effects of the Anti-Americanization in Latin America, and traces the beginnings of bilateral relations between Colombia and the United States as regards cultural matters.
References
Bergquist, C. (2004). “Panamá y los orígenes sociales del imperialismo norteamericano”. En: H. Bonilla y G. Montañez (Eds.), Colombia Y Panamá́: La Metamorfosis De La Nación en el siglo XX (pp. 291- 306). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Bucheli, M. (2013). Después de la hojarasca: United Fruit Company en Colombia, 1899-2000. Bogotá: Universidad de Los Andes.
Cramer, G y Prutsch, U. (2006). “Nelson A. Rockefeller's Office of Inter-American Affairs (1940-1946) and Record Group 229”. Hispanic American Historical Review 86, 4, 785-806.
Concha, Á. (2014). Historia social del cine en Colombia: los orígenes, la hegemonía del cine francés e italiano y el incipiente cine nacional (tomo I, 1897-1929). Bogotá: Black María.
Cuadros, R y Aya, E. (2013). “Cine y nación: imágenes múltiples de huellas de realidad”. En O. Restrepo (Comps.), Ensamblando heteroglosias, Tomo 2 (pp.112-118). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
García, C y Quevedo, E. (1998). “Uncinariasis y café: los antecedentes de la intervención de la Fundación Rockefeller en Colombia: 1900-1920”, Historia biomédica. 18 (1), 5-21. doi: https://www.revistabiomedica.org/index.php/biomedica/article/view/966/1081
Fein, S. (1996). “El cine y las relaciones culturales entre México y Estados Unidos durante la década de 1930”, Secuencia, 34, 155-196. doi: http://secuencia.mora.edu.mx/index.php/Secuencia/article/view/527/1302
Galindo, Y. (2003). Garras de Oro: Un filme silente y político sobre la pérdida de Panamá. Acceso en enero de 2018. DOI: https://core.ac.uk/download/pdf/11860881.pdf
Higson A y Richard M. (dir). (1999). 'Film Europe' and 'Film America' Cinema, Commerce and Cultural Exchange 1920-1939. UK: University of Exeter Press, Exeter Studies in Film History.
Maltby, R. (2004). “Introduction: The Americanization of the World”. En M. Stokes and R. Maltby (Eds.), Hollywood Abroad: Audiences and Cultural Exchange (pp. 1-20). London: BFI Publishing.
Nieto J y Rojas D. (1992). Tiempos del Olympia. Santafé de Bogotá: Fundación Patrimonio Fílmico Colombiano.
Núñez, Á. (2004). “El rapto de Panamá en la caricatura política colombiana 1903 a 1930”. En: H. Bonilla y G. Montañez (Eds.), Colombia y Panamá́: La metamorfosis de la nación en el Siglo XX (pp. 413- 440). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Purcell, F. (2009). “Una mercancía irresistible. El cine norteamericano y su impacto en Chile, 1910-1930”, Revista Historia Crítica, 38, 46-69. doi: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0121-16172009000200005&script=sci_abstract
Purcell, F. (2010). “Cine, propaganda y el mundo de Disney en Chile durante la Segunda Guerra Mundial”. Historia, 43 (2), 487-522. doi: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-71942010000200005
Rinke, S. (2014). Encuentros con el yanqui: norteamericanización y cambio cultural en Chile, 1898-1990. Santiago: Centro de Investigaciones Barros Arana.
Rosenberg, E, (1982). Spreading the American Dream. New York: Hill and Wang.
Salcedo, H. (1981). Crónicas del cine colombiano 1897-1950. Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Salvatore, R. “Panamericanismo práctico. Acerca de la mecánica de penetración comercial norteamericana”. En: R. Salvatore (Comp.), Culturas imperiales. Experiencia y representación en América, Asia y África (pp. 275-292). Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Scheler, M (1988). El resentimiento en la moral. Buenos Aires: Espasa.
Calhoun, C. & Solomon, R. (1989). ¿Qué es una emoción? Lecturas clásicas de psicología filosófica. México: Fondo de Cultura Económica.
Suárez, J y Arbeláez, R. (2009). “Garras de oro (The dawn of justice—Alborada de justicia) The intriguing orphan of Colombian silent films”. The Moving Image, (9), 1. DOI: https://muse.jhu.edu/article/362425
Suárez, J y Arbeláez, R. (2010). “Una muda conspiración contra Roosevelt: Garras de oro (The dawn of Justice)”. Nexus Comunicación, 7, 93-100. DOI: file:///C:/Users/lp.bolanos147/Downloads/872-1-1907-1-10-20161111%20(1).pdf
Ospina, S. (2015). “Garras de oro. Herida abierta en un continente. Entrevista a Ramiro Arbeláez”. Vivomatografías, 1, 203-217. DOI: http://www.vivomatografias.com/index.php/vmfs/article/view/33
Thompson, K. (1985). Exporting Entertainment, American in the World Film Market. London: BFI. Publishing.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).