Panamericanism and Binational Business. Transportation, Highways, and Touristic Services (USA and Mexico, 1920-1940)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

Keywords

Paralelism
panamerican highway
industry
tourism
automotors

Compartir en:

Abstract

This paper explores the convergence of binational state and private interests in the early construction of Mexican highways. Another objective of the study is to compare the evolution of motor transport in the United States and Mexico; the exercise is justified by clarifying American support for its different impacts and for analyzing a moment of diplomatic closeness in two countries of confronted stories. The cooperation was encouraged by Pan Americanism and New Deal because they created diplomatically favorable environments. Among the industries benefiting from the new road networks, we highlight the tourism services. Work also records historical obstacles and costs associated with erratic policies. The consequences of the competition between auto motors and railroads in both countries are another object of comparison and study. The United States and Mexico promoted propaganda campaigns favorable to Mexican tourist attractions whose fate is also explored at work.

 

 

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i110.1801
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

References

Álvarez, I. (comp.) (2017). Automotores y transporte público. Un acercamiento desde los estudios históricos. México: El Colegio Mexiquense.

Anaya, L. (2013). Guerras, automóviles y carreteras. La influencia norteamericana y el mercado automotriz mexicano en la postrevolución mexicana. En Boletín FAPECYFT, 73.

Armstrong, Ch. y Nelles, H. V. (1984). A curious capital flow. Canadian investment in Mexico, 1902-1910. The Business History Review, 58(2), 178-203. DOI: http://doi.org/10.2307/3115047

Azuela, M. (1985). Nueva burguesía. México: FCE (Lecturas Mexicanas, 75).

Beals, C. (1937). America South. Filadelfia yNueva York: JB Lippincott Company.

Bess, M. K. (2017). Routes of compromise. Building roads and shaping the nation in Mexico, 1917-1952. Lincoln y Londres: University of Nebraska Press.

Beltrán Juárez, J. F. (2015). La administración obrera de los Ferrocarriles Nacionales de México: estimaciones de los daños económicos y la opinión pública, 1938-1940. Cuernavaca: Facultad de Humanidades-Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

Cárdenas, L. (1979). Palabras y documentos públicos 1928-1970 (3 vols.). México: Siglo XXI Editores.

Coatsworth, J. H. (1984). El impacto económico de los ferrocarriles en el porfiriato. Crecimiento contra desarrollo. México: Era.

Cooperativas (12 de junio de 1935). Diario de los Negocios. Finanzas y Comercio.

Department of Commerce (Herbert Hoover, Secretary) (1926). Commerce Yearbook 1925. Washington: Washington Government Office.

Department of Commerce (Herbert Hoover, Secretary) (1928). Commerce Yearbook 1927. Washington: Washington Government Office.

Department of Commerce (Herbert Hoover, Secretary) (1929). Commerce Yearbook 1928. Washington: Washington Government Office.

Freeman, B. (2010). Driving Pan-Americanism: The imagination of a Gulf of Mexico highway. The Journal of Latino-Latin American Studies, 3(4), 56-68. DOI:

https://doi.org/10.18085/llas.3.4.g380050082v17218

Friedlaender, A. (1969). The dilemma of freight transport regulation. Washington: The Brookings Institution Washington.

González, L. S. (1992). Proceso de configuración territorial de la industria automotriz terminal en México, 1964-1989. México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Grunstein, A. (2008). Mariano Cabrera y Javier Sánchez Mejorada. Dos ejecutivos frente al problema laboral de los Ferrocarriles Nacionales de México, 1924-1935. Boletín FAPECYFT, 59.

Grunstein, A. (2012). Consolidados: José Yves Limantour y la formación de los Ferrocarriles Nacionales de México. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Hernández, M. L. (2001). Guadalupe Mainero. Vida y obra 1856-1901. México: Instituto Tamaulipeco para la Cultura y las Artes.

Holt, S. (1923). The bureau of public roads. Its history, activities, and organization (Monograph 26). Brookings Institution, Institute for Government Research. Baltimore Maryland: The Johns Hopskins Press.

Kersaw, I. (2002). Hitler. Barcelona: Crítica.

Kuntz, S. y Riguzzi, P. (1996). El triunfo de la política sobre la técnica: ferrocarriles, Estado y economía en el México revolucionario. En S. Kuntz y P. Riguzzi (coords.), Ferrocarriles y vida económica en México (1850-1950). Del surgimiento tardío al decaimiento precoz. México: El Colegio Mexiquense/UAM-Xochimilco.

Lewis, T. (1997). Divided Highways. Buiding the Interestate Highways, Transfroming American Life. Estados Unidos: Viking Press.

McCloud, J. F. (2015). Del Jeep al Torino. La historia de IKA, primera planta automotriz integrada de Sudamérica. Carapachay: Lenguaje Claro Editora.

Moulton, H. (1933). The American transportation problem. Washington: The Brookings Institution.

Payró, M. (1999). Altas noticias. Septiembre 1.

Perkin, H. (1976). The Age of Automobile. Londres: Quartet Books.

Ripley, T. (2003). The Wehrmacht. The German army in World War II, 1939-1945. Nueva York y Londres: F. Dearborn.

Rose, M. (1979). Interestate. Express highway politics, 1941-1956. Kansas: Lawrence, The Regent Press.

Samstad, J. (1996). Sindicalismo y la reestructuración productiva. (Documento de Trabajo). Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Sánchez, G. A. (1997). La banda del automóvil gris. La ciudad de México, la revolución, el cine y el teatro. México: Sansores & Aljure Editores.

Secretaría de Economía Nacional, Dirección General de Estadística (1940). Tercer censo industrial de los Estados Unidos Mexicanos. México: Secretaría de Economía Nacional.

Sousa, M. (1946). Sentido nacional y social de las obras públicas. En Seis años de actividad nacional (pp. 411-438). México: Secretaría de Gobernación/Talleres Gráficos de la Nación.

Valencia, A. (2015). El descarrilamiento de un sueño. Historia de los Ferrocarriles Nacionales de México, 1920-1949. México: Centro de Estudios Históricos-El Colegio de México.

Vera, A. (1943). La pesadilla ferrocarrilera. Guadalajara: Cía. Linotipográfica Guadalajara.

Weingroff, R. F. (junio, 1996). Federal-Aid Highway Act of 1956: Creating the Interstate System. Public Roads, 60(1), 1-9. Recuperado de http://www.fhwa.dot.gov/infrastructure/rw96e.cfm

Wik, R. (1972). Henry Ford and grass-roots America. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.