Abstract
The main purpose of this article is to propose anew interpretation of citizen resistance to thereform of Costa Rican education carried out in1886, which suppressed municipal control andthe influence of the Church in elementary edu-cation, which it organized into grades. To thisend, the article analyzes how school coveragevaried between 1885 and 1892, and whichstrategies were implemented by various com-munities to oppose the new education policy. Itreaches the conclusion that this opposition,based on principles such as not sending chil-dren to school or transferring them from pub-lic to private establishments, achieved –in acontext in which liberal politicians and intellec-tuals faced increasing discontent in the elec-toral sphere– an amendment or minimizationof some of the most controversial aspects of thereform.Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Downloads
Download data is not yet available.