Analyzing a Story of “Unique” Photographs: Désiré Charnay (1857-1860)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))

Keywords

photography
explorers
archaeology
Charnay
Rosti

Compartir en:

Abstract

This article analyzes the image of the explorer Désiré Charnay, in other words, the idea and representation people have of this explorer, due to the story he wrote, which has been read without analyzing the contradictions that exist in his statements. This study will discuss the originality of his photographic work in two respects: on the one hand, analyzing it in contrast to the work of the Hungarian Pál Rosti, and on the other, discussing the scientific contributions of Charnay’s photographs, without neglecting to question the alleged activity of this “solitary explorer”. Thus, the hypothesis developed is that, like every image, the idea we have of this character is a result of the light emitted at a particular time and for a specific purpose. By changing the distribution of light, it is possible to recover other characters and intentions and new interpretations through more critical, contextualized explanations.

https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i106.1713
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EBOOK (Español (España))

References

Bernal, I. (1992). Historia de la arqueología en México. México: Editorial Porrúa.

Bittencourt, J. y Carrillo, P. (2014). A través del lente del explorador: una aproximación al álbum fotográfico Ciudades y ruinas americanas, de Désiré Charnay. Boletín de Monumentos Históricos, tercera época (31), 116-131.

Catherwood, F. (1978). Visión del mundo maya 1844. México: Cartón y Papel de México.

Charnay, D. (1884). Mis descubrimientos en México y en la América Central. En América pintoresca: descripción de viajes al nuevo continente por los más modernos exploradores. Carlos Wiener, doctor Crevaux, D. Charnay, etc., etc. (pp. 275-476) Barcelona: Montaner y Simon.

Charnay, D. (1885). Les Anciennes Villes du Nouveau Monde, Voyages d'Explorations au Mexique et dans l'Amérique Centrale. 1857-1882. Paris: Hachette.

Charnay, D. (1978). Viaje a Yucatán a fines de 1886. México: Fondo Editorial de Yucatán.

Charnay, D. (1994). Ciudades y ruinas americanas: Mitla, Palenque, Izamal, Chichén Itzá, Uxmal, México: Banco de México.

Claude-Joseph Désiré Charnay (1828-1915). (2017). Los grandes fotógrafos. Recuperado de http://losgrandesfotografos.blogspot.mx/2017/03/claude-joseph-desire-charnay-1828-1915.html

Davis, K. (1981). Désiré Charnay, Expeditionary Photographer. Albuquerque: University of New Mexico.

Debroise, O. (1989). Claude Désiré Charnay. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/ Instituto Nacional de Bellas Artes/ Centro Cultural Santo Domingo.

Esmeraldo, S. (2007). Techniques photographiques de Désiré Charnay: les negatifs au collodion. En Le Yucatán est ailleurs, expéditions phothographiques (1857-1886) (pp. 86-88). París: Musée du quai Branly.

Gallegos, J. (1999). Dos visitas a México, ¿un solo país? La mirada en dos libros de Charnay. Biblioteca Jurídica Virtual del Instituto de Investigaciones Jurídicas de la UNAM. Recuperado de https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/7/3481/11.pdf

Farcy, C. (1927). Discurso preliminar histórico. 1834. Anales del Museo Nacional de Arqueología, Historia y Etnografía, T. V. (119), 485-498.

Gómez, J. (2014). Las vírgenes de Charnay. Forasterongt. Recuperado de https://forasterongt.wordpress.com/2014/07/03/colodion-charnay/

Jancsó, K. (2013). Húngaros en los trópicos. Rosti Pál y otros viajeros en el Caribe y en América Central en la segunda parte del siglo XIX. En Acta hispánica XVIII (pp. 73-82). Szeged: Universidad de Szeged. Departamento de Estudios Hispánicos.

Jazzán-Dayán, S. (2017). La mirada artística de la modernidad. Alfred Briquet en México. En G. Leroy, S. Jazzán-Dayán. Alfred Briquet 1833-1926 (pp. 14-73). México: Museo Nacional de Arte.

Martínez, J. (2018). Las mestizas yucatecas en la obra de Desiré Charnay: 1860-1882. En Fotógrafos extranjeros, mujeres mexicanas. En proceso.

Mongne, P. (2001). Désiré Charnay: Explorateur, archéologue, photographe et écrivain. En D. Charnay. Voyage au Mexique 1858-1861 (pp. 13-55). Paris: Ginkgo Éditeur.

Mongne, P. (2009). El sendero iconográfico. La imagen de las américas popularizada: dos ejemplos mesoamericanos. En F. Pino-Díaz, P. Riviale y J. Villarías-Robles (eds.) Entre textos e imágenes. Representaciones antropológicas de la América indígena (pp. 193-199). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Ochoa, L. (1994). Prólogo. En D. Charnay. Ciudades y ruinas americanas: Mitla, Palenque, Izamal, Chichén Itzá, Uxmal (pp. 11-27). México: Banco de México.

Odena, L. (1988). La fotografía. En C. García y M. Valle (coords.), La antropología en México. Panorama histórico T. 6. (pp. 611-634). México: INAH, Colección Biblioteca del INAH.

Podgorny, I. (2008). Antigüedades portátiles: transportes, ruinas y comunicaciones en la arqueología del siglo XIX. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, vol. 15 (3), 577-595.

Rau, Ch. (1882). Tablero del Palenque en el Museo Nacional de los Estados Unidos. Anales del Museo Nacional, Tomo II., 131-203.

Reyna, C. (2018). Désiré Charnay: incansable explorador. Gatopardo. Recuperado de https://gatopardo.com/cultura/desire-charnay/

Robles, P. (2009). Viajeros, selva, ciudades pérdidas e ídolos feos. Antigüedades americanas en el pensamiento americanista europeo del siglo XIX. Indiana (26), 209-232.

Rodríguez, J. (2007). Ciudades y ruinas americanas: la versión nacional. Alquimia (31), 22-23.

Scharf, A. (2001). Arte y fotografía. Madrid: Alianza Editorial.

Schávelzon, D. (2003). La Comisión Científica Francesa a México (1864-1867) y el inicio de la arqueología en América. Pacarina, Arqueología y Etnografía Americana, año III (3), 313-322.

Taft, R. (1964). Photography and the American Scene: A Social History, 1839-1889, Nueva York: Dover Publications.

Taracena, A. y Sellen, A. (2006). Emanuel von Friedrichsthal: su viaje a América y el debate sobre el origen de la civilización maya. Península, vol. I (2), 49-67.

Valverde, F. (2012). Desiré Charnay: Vista panorámica de la Ciudad de México. Alquimia, (44) 83-85.

Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:

  1. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
  2. Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
  3. Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).

Downloads

Download data is not yet available.